Fiji - Levuka, Taveuni, Malolo

10/11/2014 17:59
Levuka
Veien hit var lang og interessant. Møtte veldig mage snille og hjelpsomme mennesker. På veien til Levuka, rakk jeg ikke bussen fra Suva som skulle ta meg til ferjeleiet. Det går kun båt en gang om dagen. Så da måtte jeg bli i Suva da. Finne busskontoret for å få meg billett og et sted å være... Jeg hadde aldri funnet frem hadde det ikke vært for Lia Maulava. Hun var på bussholdeplassen når jeg kom til Suva. Tok tak i meg og ordnet alt. Super snill. Overnatting hos familien, fulgt på bussen dagen etter og fikk med meg kontakt informasjon om noe skulle oppstå.  Sightsing i Suva fikk jeg også den dagen, sammen med datteren til Lia Monica og barna Jeden og Briella.

Når jeg ventet på bussen som tar oss til båten som går til Levuka, møtte jeg enda flere hyggelige mennesker. Una, Ben Una´s bror og hennes to barn Mella og John.
Så ble jeg invitert hjem til dem på Lørdag. Kjempe hyggelig. Una sørget for at jeg ble satt av på riktig sted også og kom meg behørig til hotellet.
Levuka er den første hovedstaden på Fiji, det er også stede hvor uavhenighetserklæringen med England ble signert. 3 restauranter hvor 2 anbefales, Kim´s og Whales Tale Restaurant. De serverte ikke hval haler, men veldig god mat altså.
Lørdag, snorkling og fisking i bygda til Una og familien, men først må man hilse på "the cheef" og be om tillatelse. Jeg fikk det etter en liten sermoni. Han var veldig hyggelig og det var en koselig liten bygd.
Fiske tur - fiske gulfisk, veldig spesielt. Snorklingen var også bra.
Ble servert masse frukt, smakte kokosmelk, fikk middag og hjemmebakte kokossnurrer - som kanelsnurr men med fersk kokos. Super godt. Spiste gulfisken også - sprøstekt. Kanskje ikke akkurat gullfisk, men jeg har tidligere bare sett dem i akvarie.

Taveuni
Dykking og costal walk. Fantastisk. Taveuni er et veldig fint sted. Selv med gigantiske skrikende flaggermus rett utenfor vinduet, så er dette mitt favoritt sted så langt på Fiji. Det er bare vakkert. Det skjer ingenting her, ingen restauranter i byen og ikke noe spesielt. Alt blir gjort ut i fra hotellet man bor på, men det var helt greit.
På Taveuni går datogrensen, en liten spasertur fra hotellet, så jeg fikk muligheten til å stå med et ben i fortiden og et i nuet. For det skjer jo aldri ellers. Det er et skilt og en strek og det er det. Det var forøvrig plassert en liten kirke der - kirke og kirke, meninghetshus? I alle fall så ble jeg servert dessert, fruktsalat, når jeg kom dit, det var søndag og menigheten var samlet. Møte en veldig hyggelig dame som holdt meg med selskap mens jeg spiste dessert, Meeredani-Marama.

Dykketurene her er fantastisk, helt fantastisk. Første turen fikk vi følge av "show off dolphins" som dykkeinstruktøren kalte dem eller spinner dolphins. På turene fikk jeg også se murener, skremt Christmast tree worms, fisker i alle varianter, trumpet fish, bullet headed  parrot fish, titan triggerfish, clovn triggger fish, moorish idol, lion fish, long fish, scorpion fish, gigant mureene, anemone fish (Nemo),  box fish - jepp, de er firkanta, ganske bokstavelig talt, så blue spottet stingray, skillpadde, en hai - black tip reef shark denne gangen. Koraller som skifter farge når du tar på dem, ingen aning hva de heter, men veldig morsomt, divemasteren som gjorde dette da. For vi tar ikke på noe i havet alt er farlig og helst skal man ikke ta på ting man ikke vet hva er i havet.

Malolo
Lange late dager i solen ved bassenget. Her har bøker blitt spist og mat blitt vurdert. Deilig med avslappende dager uten på en øy langt vekk.

Busstur - noen helt nye erfaringer.
Det var en buss fra Nadi til Suva, den hadde nok kanskje kommet igjennom en EU kontroll, der hadde de aircondition og de stoppet for alle passasjerene enten de skulle av eller på.
Andre busser - med eller uten bussruter - vindu er oppskrytt, man har presening til å verne mot vær og vind om nødvendig.
Dempere? Hæ hva dempe hva?
Aircondition, ingen vinduer, ingen behov. Buss med vinduer som ikke kan åpnes. Kan åpne alle dørene, funker like fint.
Stoppe for at passasjerer skal gå på eller av, strengt tatt ikke nødvendig, iallefall ikke bestandig.
Lokalbuss, en side med 1 sete pr rad, en side med 2 seter pr rad og når det er fult så har vi utslagbare stoler for midtgangen. Ingen barn har eget sete, de stables i høyden. Det var lokalbussen på Levuka det. Ingen airconditon og ingen dempere.. ingen fartsgrense.. Men den gikk kanskje ikke så fort, det hørtes og føltes bare sånn ut.
Busstider, stort sett etter rutetabellen. Lokalbussen på Levuka derimot, kjørte ikke før den var mer enn full. den kjørte rundt i byen noen ganger for å fylle opp bussen... Det funket fint det. Alle skal med.
Ja, og bussen som skulle ta meg fra Levuka og ut i verden igjen, den skulle gå kl.05.00. Vi måtte møte tidligere da, 30 min før. Heldig for meg så sov jeg ikke den natta og var ekstra tidlig ute. Bussen gikk før halv fem den. Den var full, behøvde vel ikke stå der og vente da. Bare tull.

Når jeg var ferdig med beskrivelsen av bussturene på Fiji, så kom jeg til dette avsnittet i boken jeg holder på å lese:

"Den gamla Bedfordbussen gungade på sina utslitna fjädrar som en bogserbåt i storm.  Gnäll, gnissel och knarr hördes från taket sidorna og golvet i bussen og bromsorna tjöt varje gong dom användas" fra Shantaram av Gregory David Roberts.

La meg si de sånn, jeg vet nøyaktig hvordan han hadde det...